TKYD tarafından hazırlanan “Türk Futbol Kulüpleri Yönetim Rehberi”
futbol kulüplerini ekonomik ve kurumsal anlamda aydınlatmayı
hedefliyor. Türk futbol pastasının son 5 sezonda yüzde 56 büyüdüğüne
işaret eden TKYD Başkanı Tayfun Bayazıt[Resimleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.] 525 milyon Euro’luk pastanın gelecek sezon 1 milyar doları (714 milyon Euro) geçeceğini söyledi.
TÜRKİYE Kurumsal Yönetim Derneği (TKYD) tarafından hazırlanan “Türk
Futbol Kulüpleri Yönetim Rehberi” futbol ekonomisinin son geldiği
noktaya işaret ederken
[Resimleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.]futbol kulüplerine de kurumsallık anlamında yol gösteriyor. Son 5 yılda
Türk futbol pastasının yüzde 56 büyüdüğüne işaret eden TKYD Başkanı
Tayfun Bayazıt
[Resimleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.]“Geçtiğimiz günlerde tamamlanan yayın ihalesiyle birlikte Türk futbol
ekonomisinin değeri önümüzdeki yıl 1 milyar doları (714 milyon
Euro)
geçecek” dedi. Türkiye Futbol Federasyonu (TFF) ve Ergo Grubu
tarafından da desteklenen rehberin önemine dikkat çeken UEFA Tahkim
Kurulu Üyesi Levent Bıçakçı
[Resimleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.] “En büyük hedefimiz Türk futbolunu ekonomik anlamda Avrupa’nın en değerli 5 ligi arasında görmektir” dedi.
Sponsorluğu etkiliyorYapılan çalışmanın İngiltere’den sonra ilk kez
Türkiye’de gerçekleştiğinin altını çizen Tayfun Bayazıt
[Resimleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.] şöyle konuştu: “Halka açık şirket
[Resimleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.] koşulların yerine geliyor olması lazım. Eğer kurumsal
yönetim ilkelerine sahip çıkılırsa buraya sponsorlar daha fazla ilgi duyuyor.”
Süper Lig 6’ncı sırada
Hazırlanan rehbere göre Türk
futbol pastası son 5
yılda Avrupa futbol pastasının büyümesine paralel gelişti. Son 5
sezonda Türk futbol ekonomisinin büyüklüğü 336 milyon Euro’dan 525
milyon Euro’ya yükseldi. Aynı dönemde Avrupa futbol pastasının
büyüklüğü ise yüzde 46’lık artışla 10.2 milyar Euro’dan 14.6 milyar
Euro’ya çıktı. Bu dönemde Türk futbol pastasının
[Resimleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.]Avrupa’daki içerisindeki payı yüzde 3.2’den yüzde 3.5’a geldi. Bu
büyümeyle Turkcell Süper Lig Avrupa’nın ekonomik anlamda en büyük 6’ncı
lig oldu.
Pasta büyüyecekUEFA Tahkim Kurulu Üyesi Levent Bıçakcı
[Resimleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.] Türk Futbol Kulüpleri Rehberi’nin özümsenmesi gerektiğine dikkat çekerek
[Resimleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.] şu değerlendirmeyi yaptı: “Önümüze 2 yıllık süre koyduk
[Resimleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.]dünyada tanınan bütün kişi ya da tüzelkişileri kurumsallaşma açısından
Türkiye’ye getirmek veya Türkiye’den birtakım kişileri yurtdışına
götürerek birlikteliği sağlayacağız. Türk futbolunun ekonomik büyüklüğü
525 milyon Euro. Ancak bu belirlendikten sonra havuz ihalesi yapıldı.
Önümüzdeki günlerde
bir ihale daha yapılacak. Böylelikle rakam yükselecek.”
Avrupa futbolunda 14.6 milyar Euro dönüyorAVRUPA futbol kulüplerinin en önemli gelir kalemleri arasında Şampiyonlar Ligi bulunuyor. Geçtiğimiz yıllarda UEFA
[Resimleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.] başarıya prim veren bir ekonomik model kurup
[Resimleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.]lig gelirlerini kulüplerle paylaşma yoluna gitti ve model gelişerek
ciddi bir gelir kalemi haline geldi. Bu dinamikler sayesinde geçtiğimiz
sezon Avrupa futbol pastasının boyutu 14 milyar 600 milyon Euro’yu
buldu.
Real Madrid’in borcu Perez öncesi 300 milyon Euro’yduTKYD’nin hazırladığı rehberde Avrupa’nın önemli kulüplerinden de kurumsallık örnekleri bulunuyor. Rehberdeki verilere göre
[Resimleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.]Avrupa’nın en değerli kulüplerinden biri olan Real Madrid’in Başkanı
Florentino Perez’in 2000’li yıllarda kulübün başına geçtikten sonra
çizdiği ekonomik stratejiye yer veriliyor. Perez öncesi Real Madrid
kulübünün borcu 300 milyon Euro’yu buluyordu. Yıllık zarar ise 23
milyon Euro’yu geçiyor
[Resimleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.] ticari gelir 39 milyon Euro’da kalıyor
[Resimleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.]sponsorluk payı ise yüzde 5’in altındaydı. Perez yönetiminin stratejik
adımlarla kulübe finansal esneklik kazandırması bugün dünyanın en büyük
markalarından birinin doğmasını sağladı.