Gücü artirmak, yol tutuşu ve frenaji güçlendirmek, kabin ve karoserde degisiklik yapmak, bir baska deyisle otomobili ayricalikli kilmak..
Tuning yada diger adiyla Modifiye denince akla ilk gelen motorda güç
artirimi oluyor. Neredeyse motorun üretimiyle birlikte gelismeye
baslayan modifiye islemi, günümüzde bir sektör haline geldi. Tabii boyutlari da çok genisledi. Artik standardin disinda otomobilin gücünü,
yol tutus özelliklerin! ve görünümünü degistirmek amaciyla yapylan
islemler modifiye olarak adlandiriliyor. Teknolojinin gelismesi, ürünlerin farkli zevklere göre tasarlanmasini sagladi. Bu degisimde motorsporlarinin da katkisi çok büyük. Öyle ki,
kabin içindeki "süslemelerden" alüminyum görünümlü depo kapaklarina
kadar tüm aksesuarlarin temelinde motorsporlari yatiyor. Dis görünümde
jant-lastik, karoser kiti, farlar, far kaslari, son susturucular, aynalar ve hava kanallari otomobili farkli kilan ayrintilar. Bu aksesuarlardan bir bölümü, otomobilin sadece görünümüne degil, yol tutusuna da katki sagliyor. Kabindeyse direksiyon simidi, vites topuzu, konsol kaplamalari koltuklar ve renkli gösterge zeminleri yapilan degisiklikler arasinda yer aliyor.
Modifikasyonun temel amaci, gücü artirmak. Standarttan daha genis piston kullanmak ya da egzantrik milinin derecesini degistirmek, motora güç kazandirmanin en etkin yollari. Bunlari destekleyen diger islemler,
elektronik beyin programinin gelistirilmesi ve hava emmeyle egzoz
sisteminin modifikasyonu. Turbo takviyeli motorlarda bu islemlere ek
olarak turbo valfinin basinç limitini artirmak, intercooler'i büyütmek ve pop-off supapi monte ederek güç artirilabiliyor.
Otomobilde teknik olarak vaDilan modifikasyon sadece gücü artirmayi degil,
yol tutusu güçlendirmeyi ve frenaj kabiliyetini artirmayi da kapsiyor.
Bu degisimler neredeyse bir zincir gibi birbirini takip ediyor,
çünkü gücü artirilan otomobili yolda tutmak için birtakim teknik
degisiklikler yapmak ve güvenli durabilmesini saglamak için fren
sistemini güçlendirmek gerekiyor. Biri eksik oldugunda,
kötü sonuçlanabilecek kazalarin yasanmasy her an mümkün. Bu nedenle
modifiye islemini profesyonel kisilere birakmak en dogrusu. Dünyanyn en
büyük modifiye firmalarinin Türkiye temsilcilikleri bu amaçla hizmet
veriyor. Bu arada kullanilan parçalarin mutlaka belgeli ve trafikte
kullanima uygun olduguna dikkat etmek gerekiyor.
Dikkate alinmasi gereken bir baska nokta da bu isin hobi olarak
degerlendirilmesi. Son yillarda özellikle performans tutkunu gençler
arasinda yaygynlasan modifiye, farkli amaçlarla yapildiginda, insanlarin hayatini tehlikeye atacak sonuçlar dogurabilir.