Resme dikkatli bakıldığında ceylan derisi üzerine
yazılan nüshaların yeni kalıplara oturtulduğu görülüyor.
Kuran ilk defa Hz. Ebu Bekir zamanında mushaf haline getirilmiş.Hz.
Osman zamanında da
korunan nüshalara bağlı kalarak yeniden yazılmıştır..
KUR'ÂN'IN YAZILIŞ TARİHİ 1- Kur'an'ın Allah Rasûlü zamanında yazımı:
[Resimleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.] Allah Rasûlünün (s.a.v) emri ile vahiy katipleri Kur'an'ı parça parça
olarak işlenmiş ince deriler kürek kemikleri ağaç kabukları ve düzgün
taş gibi maddelerin üzerine yazmakta idiler.
Yazılan bu âyetler vahiy henüz tamamlanmadığı için tek bir mushafta
toplanmamıştı.
Bu dönem içersinde Ashab ezberledikleri âyetleri Allah Rasûlünün
(s.a.v) gösterdiği sûrelerin altına yazıyorlardı.
2- Kur'an'ın Hz. Ebu Bekr (r.a) döneminde yazılışı: [Resimleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.] Zeyd b. Sabit (r.a) Hz. Ebu Bekr (r.a)'in emri ve Hz. Ömer (r.a)'in
uygun bulmasıyla Kur'an âyetlerini biraraya toplamıştır.
Zeyd İbn Sabit Kur'an'ı toplarken vahiy katiplerinin yazdıklarını
dikkate almış ve âyetleri ilk defa bir mushafta toplamıştır.
3- Kur'an'ın Hz. Osman (r.a) döneminde yazılışı: [Resimleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.] ilk Mushaf Kur'an'ın okunşundaki tartışmalara son vermek amacıyla
farklı kıraatleri yansıtacak şekilde Hz. Ebu Bekr'in topladığı ve Hz
Ömer'in kızı Hafsa'nın koruduğu nüshaya bağlı kalınarak yazıldı.
Bununla ilgili olarak Hz. Osman Zeyd b. Sâbit (r.a) Abdullah b.
ez-Zübeyr (r.a) Sad b. el-Âs (r.a) ve Abdurrahman b. el-Haris b. Hişam
(r.a)'ı görevlendirdi.
Bu Mushaf üzerinde noktalama işaretleri ve harekeleri bulunmamaktaydı.
Hz. Osman (r.a) yazılan Kur'an'ın bir nüshasını saklamış diğer
nüshaları ise çeşitli İslam şehirlerine göndermiştir.
3-Kur'an'ın harekelenmesi ve noktalanması üç merhalede tamamlanmıştır.
Birincisi: Muaviye b. Ebu Süfyan döneminde Muaviye Ebu'l-Esved'i
görevlendirmiş O da Kur'an okurken meydana gelebilecek okuma hatalarını
ortadan kaldırmak amacıyla nokta şeklinde hareke işaretleri koymuştur.
İkincisi: Abdülmelik b. Mervan döneminde Kur'an'daki bazı harfleri
birbirinden ayırmak için noktalar konulmuştur.
Mervan bu işte el-Haccac b. Yusuf'u görevlendirmiş; o da bu işi Nasr
b. Âsım ve Hayy b. Yasmur'a havale etmiştir.
Üçüncüsü: Bu dönemde i'rab alametleri olan Fetha Damme Kesre ve Sükûn
konulmuştur. Bu harekelendirmede Halil b. Ahmed el-Ferahîdî'nin yolu
izlenmiştir.