Giriş Tarihi : 30/03/09 Yer : İstanbul Yaş : 34 Mesajlar : 14824 Rep Puanı : 14472 Rep Gücü : 6503
Konu: Dua etmenin usul ve âdabı Ptsi Ara. 14, 2009 3:23 pm
Dua etmenin usulü - dua etmenin adabı - dua etmek
Fıkıh âlimlerinin[Resimleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.] hadis âlimlerinin[Resimleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.] önceki âlimlerle sonraki âlimlerin çoğunluğunun görüşüne göre duâ etmek müstâhabdır. Allah Telalâ şöyle buyurmuştur: (Rabbınız buyurdu ki[Resimleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.] bana duâ edip isteyin[Resimleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.] kabul edip size vereyim.)[2]
Yine Allah Tealâ
(Yalvararak ve gizlice Rabbinize duâ edin) buyurmuştur.[3]
Bu konuda ayetler çoktur ve meşhurdur.
Sahih olan hadislere gelince bunlar ziyadesiyle bilinen şeylerdir[Resimleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.] anla-(Terbiyeden-Yoksunum)-tılmalarına da ihtiyaç yoktur. Biz yetecek kadar duaları ileride anlataca-. ğiz. Başarı Allah´dandır.
İmam Ebu´l-Kasim El-Kuşeyrî (Radıyallahu Anh) Risale´sinde şöyle de-(Terbiyeden-Yoksunum)-miştir:
Duâ mı[Resimleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.] yoksa sükût ve rızâ mı daha faziletlidir? konusu üzerinde in-(Terbiyeden-Yoksunum)-sanlar farklı görüşler ileri sürmüşlerdir.
Bir kısmı demiştir: "Duâ ibâdettir." diye geçen hadise dayanarak duâ daha faziletlidir. Çünkü duâ[Resimleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.] Allah´a ihtiyacı göstermektir.
Bir kısmı da: Kaderin hükmü altında sükût etmek ve sönük olmak da-(Terbiyeden-Yoksunum)-ha sağlamdır ve kaderin geçmiş hükmüne rızâ göstermek daha iyidir[Resimleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.] de-(Terbiyeden-Yoksunum)-mişlerdir.
Bir kısmı da şöyle demiştir: Duâ ve rızânın her ikisini bir araya getir-(Terbiyeden-Yoksunum)-mek için[Resimleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.] dil ile duaya ve kalb ile rızâya sahib bulunmalıdır.
Kuşeyrî şöyle demiştir: Vakıtlar değişiktir. Bazı hallerde duâ[Resimleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.] sükûttan daha faziletlidir. Duâ etmek edeb olur. Bazı hallerde de sükut etmek[Resimleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.] duâ etmekten daha faziletli olur. O zaman sükût etmek edebdir. Bu ancak içinde bulunan hal ile anlaşılır. Eğer kalbinde duaya bir işaret buluyorsa onun duâ etmesi daha iyidir. Eğer sükût etmeye bir işaret buluyorsa[Resimleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.] o zaman sükût etmek daha iyidir. Şöyle demek de doğrudur: Bir iş ki[Resimleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.] müslüman-ların onda payı olacaktır yahut Allah Tealâ´nm onda bir hakkı vardır (müs-lümanların selâmetini istemek yahut Allah´ın dinini ikame etmek gibi) o zaman duâ etmek daha iyidir; çünkü duâ ibâdettir. Eğer işde şahsi bir pay varsa[Resimleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.] sükut etmek daha iyidir. Duanın şartlarından biri de yemeğin helâl olmasıdır. Yahya İbni Muaz EI-Razî şöyle derdi: ben günah işler halde sana nasıl duâ ederim? Kerim olduğun halde de sana nasıl duâ et-(Terbiyeden-Yoksunum)-mem?
Kalbin huzur içinde olması da duanın edeblerindendir. İnşaallah delili gelecektir. Bazıları da demişlerdir ki[Resimleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.] duadan maksad ihtiyacı göstermektir. Yoksa Allah Tealâ dilediğini yapar.
İmam Ebu Hamid El-Gaza!î İhya´sında şöyle demiştir: Duanın edeble-ri ondur. Birincisi: Arefe gününü[Resimleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.] ramazan ayını ve cuma gününü[Resimleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.] gece-(Terbiyeden-Yoksunum)-nin son üçte birini ve seher vakitlerini[Resimleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.] şerefli zamanlar oldukları için göz-(Terbiyeden-Yoksunum)-etleyip seçmektir.
İkincisi: Bazı halleri fırsat bilip o hallerde duâ etmektir. Secde halinde[Resimleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.] orduların karşılaşması zamanında[Resimleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.] yağmur yağarken[Resimleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.] namaz ikametinde ve ondan sonra duâ etmek gibi... Ben derim ki[Resimleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.] kalbin yumuşaklığı halinde.
Üçüncüsü: Kıbleye yönelmek[Resimleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.] iki eli kaldırmak ve duâ sonunda elleri yüze sürmek.
Dördüncüsü: Gizli ve aşikâr arasında sesi alçak tutmak.
Beşincisi: Taşkınlık haline dönüşen zorlama davranışlar yapmamaktır. En iyisi[Resimleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.] Peygamber ve ashabından nakledilen duaları yapmaktır. Her-(Terbiyeden-Yoksunum)-kes güzel duâ yapamayacağı için[Resimleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.] taşkınlığa düşmesinden korkulur.
Âlimlerden biri şöyle demiştir: Zillet ve ihtiyaç dili ile duâ et[Resimleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.] fesahat ve gösteriş dili ile değil. Denilir ki: Âlimler ve zâhidler yedi kelimeden fazla duâ yapmazlar. Bakara sûresinin sonunda Allah Tealânm buyurduğu şu âyet buna şahidlik etmektedir:
"Rabbimiz[Resimleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.] bizi muahaze etme..." Allah Tealâ hiç bir yerde bundan daha fazla kullarının duasından haber vermemiştir.
Ben derim ki[Resimleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.] bunun benzeri[Resimleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.] İbrahim Sûresinde olan Allah Tealâ´nın şu sözüdür:
"Hani İbrahim demişti: Rabbim! Bu beldeyi emniyet ve güven yeri yap.." Derim ki[Resimleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.] âlimlerin çoğunluğunun görüşü[Resimleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.] duâ konusunda kısıt-(Terbiyeden-Yoksunum)-lama yapmamaktır. Yedi kelimeden ziyade duâ etmek de mekruh değil-(Terbiyeden-Yoksunum)-dir. Doğrusu kayıdsız olarak duayı uzatmak müstahabdır.
Altıncısı: Yalvarmak[Resimleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.] iç huzuru duymak ve korkmaktır. Allah Tealâ şöyle buyurmuştur:
"Bütün peygamberler hayırlara koşarlar[Resimleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.] umarak ve korkarak bize duâ ederlerdi. Bize karşı da teslimiyet içinde itaatkârdırlar."[4]
Yine Allah Tealâ şöyle buyurmuştur: "Yalvararak ve gizlice Rabbinize duâ edin".[5]
Yedincisi: Kesinlikle istemek ve duanın kabul edildiğine inanmak[Resimleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.] iste-(Terbiyeden-Yoksunum)-ğinin kabulünü doğrulamak. Bunun delilleri çoktur ve meşhurdur. Süf-yan İbni Uyeyne (Allah ona rahmet etsin) şöyle demiştir: Sizden hiç biri-(Terbiyeden-Yoksunum)-nizi[Resimleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.] kendi için bildiği günahı[Resimleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.] duâ etmekten asla alıkonıasın; çünkü Al-(Terbiyeden-Yoksunum)-lah Tealâ mahlûkatın en kötüsü olan İblis´in:
"Rabbim[Resimleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.] insanlar dirilecekleri güne (kıyamete) kadar bana mühlet ver. Allah buyurdu: Sen mühlet verilenlerdensin." duasını kabul etmiştir.
Sekizinci: Duada ısrar etmek ve üç defa tekrarlamaktır. Duanın kabu-(Terbiyeden-Yoksunum)-lünü acele istememektir.
Dokuzuncu: Allah Tealâ´mn ismini anarak duaya başlamaktır. Ben de-(Terbiyeden-Yoksunum)-rim ki[Resimleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.] Allah Tealâ´ya hamd ve senada bulunduktan sonra Peygamber Sallallahu Aleyhi ve Sellem´e salât getirmek ve yine böyle başlangıçta ol-(Terbiyeden-Yoksunum)-duğu gibi aynen duayı tamamlamak.
Onuncusu: Bu en önemlisidir ve duanın kabul edilmesinde esas ve asıl olandır. O da tevbe etmek[Resimleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.] zulmü terk etmek ve Allah Tealâ´ya yönel-(Terbiyeden-Yoksunum)-mektir.[Linkleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.]